Joyzine.se






Intervju

Scarlet Records

I en tid där skivbolagen slåss om att vara de största trendslavarna har italienska Scarlet Records, en ganska ojämn katalog till trots, ändå framstått som förhållandevis konsekventa. Männen bakom – Stefano Longhi och Enzo Mazzeo – framhåller att det bara är två saker som räknas i skivbolagsdjungeln: passion och hårt arbete.

– Jag försöker ständigt att kombinera min egen smak med vad det är marknaden är ute efter, men jag är ingen idiot och föredrar att kontraktera band som jag verkligen respekterar och tror på, konstaterar Stefano Longhi A&R på italienska skivbolaget Scarlet Records.
Italien har väl kanske aldrig varit ett föregångsland vad gäller den goda musiksmaken, men bland tveksamma power metalsläpp och rostiga föredettingar har just Scarlet under senare år prånglat ut en hel del intressanta saker på marknaden. Metalskallar av alla sorter och med skiljda smaker har allihop kunnat hitta något av värde i bolagets digra katalog. Personligen plussar jag gärna för akter som Disarmonia Mundi, Hatesphere och Terror 2000, bolagskillarna själva breder ut mungiporna från öra till öra när de snackar om Revolution Renaissance, Allhelluja och Skyclad.
Som Stefano säger, man måste lita på sin smak men samtidigt vara marknadsmedveten.
– Musiken är viktig, men attityden och känslan för personerna spelar också in.

Premiär med Obscurity
Redan när verksamheten startade för ungefär tio år sedan var siktet inställt på att bli mer än bara ett sunkigt lågbudgetbolag som opererade hemifrån någons infisna källare.
– Vi ville göra något som var annorlunda inom den italienska metalscenen, förklarar Stefano. Vi ville skapa ett metalbolag utan genrebarriärer eller begränsningar. Vi var inte ute efter ett hobbybolag som man kunde syssla med efter jobbet utan något som var på riktigt. Vårt första steg var att skaffa vettig distribution runt om i världen och efter det började vi kontraktera grupper. Vi var aldrig ute efter att sälja lögner eller falska drömmar till våra band utan var realistiska och försökte skapa konkreta chanser att göra något bra på den här överbefolkade marknaden. Första bandet vi signade var svenska black-thrash legenden Obscurity. Jag är väldigt stolt över det släppet.
Hårt och målmedvetet arbete har till och med fått den italienska publiken att öppna ögonen.
– Tro mig, vi har åstadkommit ett litet mirakel här i Italien, strålar Stefano. I det här landet är det inte lika lätt som i Tyskland, Skandinavien eller England, här finns inte samma musikkultur, speciellt inte om man talar om hårdrock och metal. Vi är i första hand fans och i andra hand bolagsfolk och promoters.
Att det just handlar om fans som gör saker för fans och skivbolagskillar som sätter vänskapsband lika högt som potentiella försäljningsframgångar när de signar band verkar vara viktigt. Stefano och promotionkillen Enzo Mazzeo återkommer ständigt till detta under intervjun.
– Vi har generellt sett en väldigt bra relation med våra band och betraktar dem som en del av vår familj. Vi försöker hela tiden vara noga med att inte bara kontraktera duktiga musiker utan även bra människor, jag menar folk som man kan få ut något bra av att arbeta tillsammans med. Jag kan omöjligt veta vad alla tycker om oss, men så här långt har vi inte haft någon form av problem och det borde innebära att vi inte är så fel ute. Många stora och respekterade artister verkar fortfarande vara villiga att arbeta med oss, säger Enzo utan att dölja den stolthet som bubblar under hans ord.
– Vi lägger ner mycket energi och pengar på band vi verkligen tror på och vi har gett ut mycket tuff musik. Är man ett musikfan borde man åtminstone kolla upp våra utgåvor.

Kan signa vem som helst
Goda bandrelationer och en hyfsad framgång i alla ära, men Scarlet tillhör fortfarande ingen av de större aktörerna på skivbolags- marknaden eller metalscenen. Bland klassband döljer sig också en hel del obskyra italienska akter som inte nått någon vidare framgång uppåt våra breddgrader, för att ta ett exempel.
– Vi är inte Roadrunner eller Nuclear Blast, men på vårt eget sätt har vi förmått producera riktigt bra grejer, säger Enzo Mazzeo. Jag vet inte hur viktigt bolaget är för metalscenen, men jag tycker vi har bidragit till den med lika mycket bra grejer som alla andra bolag runt i Europa de senaste åren. Vi är definitivt ett stort namn i Italien, nästan alla viktiga band från landet är signade till Scarlet. Du vet, Necrodeath, Bulldozer, Extrema, Vision Divine...
Men om vi vänder en smula på frågeställningen, vilka signingar har varit allra viktigast för bolagets utveckling?
– Under de tidiga åren Necrodeath, under mellanåren Hatesphere, Agent Steel och Vision Divine och idag Timo Tolkkis Revolution Renaissance, Bulldozer och Skyclad. Alla utom Hatesphere är band och musiker med verklig historia bakom. De exploderade hos oss eftersom de var perfekta i allting de gjorde, menar Stefano Longhi.
– Teoretiskt kan vi kontraktera så gott som alla band (okej, kanske inte Metallica eller Iron Maiden), det beror helt och hållet på omständigheterna. Timo Tolkki är en av de mest populära artisterna på metalscenen, han har sålt miljontals skivor och nu är han knuten till oss. Men det handlar inte om hur stort ett band är, om vi ser att ett projekt är värt att arbeta med och omständigheterna är goda kör vi, fyller Enzo i innan Stefano avslöjar en drömkontraktering:
– Jag vill inte räkna upp de allra största namnen för det är omöjligt för oss att nå deras nivå. Jag tänker på något som är en dröm som kanske kan gå i uppfyllelse om några år och det är Entombed.

Hårt arbete och passion
Framtids- planerna på kontoret i Milano är stora och de två herrarna tycks inte särskilt oroade av förestående finanskris och en musikbransch som pinas av nedladdning och ett pengaläckage som eskalerat till en ostoppbar nivå.
– Hela musikindustrin har gått igenom stora förändringar, det har ingen kunnat undgå, och metal är givetvis en del av det. Men jag tror att i slutet av dagen handlar metal ändå om den passion som vi allihopa känner inför musiken. Sättet på vilket musik säljs kan förändras, men jag är fast övertygad om att bra band fortfarande kommer vara kapabla att klara av det, upplyser Enzo.
– Det är tuffare för alla bolag, men jag tror att det är något som kommer att anpassas med tiden, precis så som det blev när radion introducerades, eller inspelningsbara kassettband. Alla teknologiska förändringar betyder någon form av problem för skivbolagen, men på ett eller annat sätt finns det alltid en väg vidare.
Ska vi tro Enzo Mazzeo och Scarlet Records finns det en ingrediens som är extra viktig så här i kristider. Något som varit en självklarhet för bolaget ända sedan starten för en massa år sedan:
– Hårt arbete, det är det enda vi kan påverka. Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden, men vi är övertygade om att de skivbolag som överlever är de som levererar kvalitetsmusik och arbetar med passion och professionalism. Alla andra kommer förmodligen ha försvunnit om några år...

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Av: Mikael Mjörnberg 2009-04-16
Foto: Scarlet Records (1, Timo Tolkki 2, Bulldozer 3, Allhelluja)
Hemsida: www.scarletrecords.it

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner