Recension - Skiva
Mycket beror på nedladdningen, men också på en ny generations inställning
till musik och låtar. Faktum kvarstår dock, album som format har mer och
mer kommit att spela ut sin roll till förmån för specifika, lysande låtar.
Jag märker det rent av på mig själv. Jag köper inte downloads och är
knappast något fan av snofsiga mp3-bloggar, men har ändå mer och mer
börjat lyssna på låtar snarare än hela skivor. Hur mycket man än diggar en
orkester är det trots allt så att ytterst få lyckas vara intressanta genom
en hel platta i det musikklimat som råder idag.
Det är förmodligen inte alls på det viset, men intrycket jag får av
Belascos ”61” är att den brittiska trion
tänkt på enskilda låtar snarare än på att få ihop en enhetlig platta.
Visst finns det någon form av sammanhållande ramverk, men där innanför tar
sig orkestern stora friheter att sväva ut.
”Watch out
Coldplay!” ska Uncut
Magazine tydligen ha skrivit om bandet och visst bjuder ”61” på några
stämningsfyllda stunder som drar i den riktningen. Men minst lika ofta
gräver Belasco ner sig i det brittiska rockarvet och försöker på sina håll
tvinga in
Interpols New York-känslor i en
regning brittvardag. Oavsett genre är musiken eldig och intensiv, ofta med
svagt melankoliska melodier i första rummet.
Men för att gå tillbaka till låtdebatten. ”61” är ett bra album, en
platta utan några riktigt svaga punkter som utan problem kan avnjutas från
start till mål. Men det är för enskilda låtar jag kommer minnas den och då
främst rockvidundret
The earth. Det är
för just denna fantastiska melodi som plattan kommer åka in och ut ur
skivhyllan (ja jag föredrar alla gånger att spisa platta före mp3) i
sommar. Med lager på lager av riviga gitarrer, en oemotståndlig refräng
och genomtänkt struktur får den mig att falla gång på gång. Belasco
paraderar genom låten, det kan mycket väl vara det bästa som släpps på
platta i Sverige i vår. Hade jag varit mp3bloggare hade superlativen
duggat och toppbetyget smällts upp utan tvekan.
Relaterat
Sjuhäradfestivalens vassaste band 2008
Kommentera
Inga kommentarer