Joyzine.se






Krönika

Sagan om hur högmod går före fall

Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Jag ska berätta en liten saga. Det var en gång en liten grabb som växte upp i en medelstorstad i Sverige, låt oss kalla staden för Skövde. Där växte han upp med allt vad småstadsmentalitet och jantelag innebar och fortfarande innebär. Mitt i brinnande tonårsperiod upptäckte pojken något som kom att bli något av det viktigaste i hans liv, musiken. I samband med detta startades det en musikfestival i staden, låt oss kalla den Younomia.

Året var 1997 och musikklimatet i staden var på stark uppgång, många var de band som sökte en plats och tidpunkt att kunna visa upp sig på. Festivalen var ett perfekt format för att främja den lokala musikscenen. Andra året festivalen hölls hade intresset ökat markant, alla kidsen var där, det hade börjat bildas en undergroundstämning över det hela. Alla de som förr inte hade någonstans att ta vägen hade nu ett ställe där de faktiskt passade in. Det kom busslaster från grannkommunerna rent av. En chans att möta likasinnade helt enkelt.

De kommande åren växte festivalen, både vad det gäller antalet besökare och band som spelade. Större akter började hitta dit, LOK stod på huvudscenen 1999. In Flames, Glucifer, Bombshell rocks lirade året efter och peaken kom 2001 då staden fick finbesök i form av Hellacopters, Silverbullit och Dark Tranquillity. Något för alla med andra ord. Festivalen hade aldrig varit mer populär. Även 2002 lyckades man locka dit ett par riktigt vassa akter i form av The (International) Noise Conspiracy, Division of Laura Lee och Outbreak. Sedan var det något som hände. Synd och skam att denna saga inte har ett lyckligt slut. Hur kan det komma sig att något som verkade så viktigt för stadens unga musikintresserade nu ses som ett smärre skämt och att namnet Younomia endast genererar ett hånleende?

Svaret är: Arrogans, feghet, oprofessionalism och ren svågerpolitik. Man fick hybris. När man väl lyckades etablera en tradition som till och med attraherade band i Hellacopters storlek missade man helt att se efter det man redan byggt upp och man glömde helt bort att se till att hela tiden utvecklas och ligga rätt i tiden. Istället verkar tiden ha stått still i staden med gryende storstadskomplex. Hur hade Hultsfredfestivalen sett ut om de år efter år presenterat i princip samma typ av band och huvudakter inom samma genrer? Vad som fungerat ett år behöver inte nödvändigtvis fungera nästa. Må så väl vara att Younomias grundtanke var/är att ge de lokala banden en chans att visa upp sig, men när samma band bokas år efter år försvinner givetvis intresset. Allt detta till förmån för mer intressanta akter, både lokala och band från resten av Sverige.

Man misslyckades även kapitalt med att få till den bredd som krävs vad det gäller de större akterna som också är tänkta att dra till sig människor som inte är lika inbitna i respektive genre. Jag menar, hur intressanta och aktuella är band som The Enemies, Gemini Five och Maryslim egentligen? Same shit, different name. Inte riktigt så illa kanske men ni förstår säkert vad jag är ute efter. Årets upplaga som gick av stapeln för ett par veckor sedan hade Hardcore Superstar som huvudakt. Ett band som spelat i Skövde mig veterligen minst tre gånger redan. Och hur attraktivt är det att som något mindre etablerat band från någon annan del av landet att åka hela vägen tur och retur utan ersättning och sedan behandlas som skit när man väl är där? Grabbarna i punkbandet Sista Skriket har nog en del att fylla i vad det gäller den saken. Att festivalen pågick under två hela dagar 2001 med över 40 band på två olika scener och endast en dag nu senast med 18 andra akter utöver huvudakten talar sitt tydliga språk.

Vad man borde göra är att ta sig en riktig funderare och se om sin organisation. Vilka vi har att göra med här är inga mindre än männen och kvinnorna på de höga hästarna inom Studiefrämjandet Norra Skaraborg med vissa andra samarbetspartners som bland annat musikföreningen Disco Is F…G Dead. En förening tillhörande SFR:s organisation givetvis. Vissa förändringar måste nästintill klassas som nödvändiga. Det funkar helt enkelt inte att ha bandbokare med högst inskränkta musikaliska referenser, skygglappar, inför vad som klassas som fräsch och intressant musik och dessutom har ett gott öga till vänner och bekanta i andra band. Det funkar inte heller med det klassiska ryggdunkandet som pågått i allt för många år nu. Nöj er inte med vad som åstadkommits, se framåt! Ha som ambition att hela tiden toppa föregående års festival och de större bandbokningar som gjordes då! Och bredare bandbokningar givetvis. Var sedan heller inte så harhjärtade och spela på samma gamla koncept som alltid, bryt mönster, utmana! Jag vill återigen kunna känna stolthet över Skövdes musikscen, nu existerar den knappt alls. Ha som mål att återigen göra Younomia till årets musikaliska höjdpunkt inom stadens gränser, både för ungdomar och allmänt musiskintresserade människor.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Christian Stenbacke 2006-03-07

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner