Joyzine.se






Recension - Skiva

DoomDogs
Unleash the Truth, 2011
Skivbolag: Doomentia Records
Av: Sebastian Norling Rauhala
Publicerad: 2011-12-13
Hemsida: myspace.com/doomdogs

Nu finns det ett band med hundnamn på båda sidorna av Sverige. Stockholm har The Poodles, Göteborg har DoomDogs. Som namnet antyder så är de sistnämnda till skillnad från schlagerrockarna istället stöpta i samma form av New Orleans-gyttja som Crowbar och Corrosion of Conformity krälat sig upp från. Även spår av Graveyard går att finna i soundet.

Den sexspåriga debuten ”DoomDogs” kom i fjol och i höstas kom så uppföljaren, där låtlistan fördubblats till tretton spår vilket verkligen inte är ett gott tecken på en stonerrock-platta. Som väntat är det mycket utfyllnad.

Inledande Eye for an eye har ett märkbart Black Sabbath anno 1971-komplex, medan andraspåret Save me får en att hoppa till av överraskning. Inte för att låten i sig är någon märkvärdig sak, utan för att introt låter som en väldigt pårökt The Doors-session komplett med mellotron. All lies är också en halvdan visa som dras ner av ett bakfylleslött framförande. Men hela skivan räddas till stor del av gamle Tomas ”GG” Erikssons (tidigare trummis i death metal-kultisarna Grotesque) rytande röst.

I den jämntjocka gröten finner man dock några guldmandlar, som exempelvis det ”vandrande” riffet i mittendelen av Mind slayer och den akustiska Legacy som i uppbyggnaden påminner om Mephisto waltz av W.A.S.P.

Bandet gör även en homage till husgudarna Black Sabbath med det på pappret överraskande låtvalet A national acrobat. Hyllningen är tyngre än originalet och skulle säkert få en tumme upp av Toni Iommi om han hörde den, men hade hellre passat som b-sida på en singel än få trängas som skivans trettonde låt.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner