[stäng]
Olle Carlsson
Fem korta frågor till fotografen Olle Carlsson, med flertalet bandfotograferingar på sitt samvete…
Hur kommer det sig att man börjar intressera sig för fotografering av musikaliskt relaterade motiv?
Sedan jag fick min första skiva, inget mindre än Nirvanas "Nevermind", av
min syster på min 9-årsdag har jag ständigt varit fascinerad av skrammel i
all dess form. Jag började spela gitarr i fyran och började repa seriöst i sjuan,
var på hela rock-kulturen alltid varit en självklarhet. Av någon idiotisk
anledning, vid 16 års ålder när allt gick bra, började jag hata allt vad
skitiga brallor och distade gitarrer innebar och sket därför helt i allt. Just
då tyckte jag allt bara handlade om trender precis som vilket
försäljningsjippo som helst. När livskrisen kom vid 19 års ålder visste jag
inte vad jag ville göra av livet och beslutade mig för att börja
plåta, helt oberoende av om jag skulle gilla det eller inte. Automatiskt började
jag då plåta en del polare som lirade i band, så bandjobben rullade in helt
oundvikligt även om den biten knappast var mina mål som fotograf. Jag har
alltid varit mer fascinerad av renodlade porträttfotografer så som Paolo
Roversi, Anton Corbijn, Herb Ritts, Francesca Woodman, Jan Saudek och så vidare...
Vad kännetecknar enligt din synvinkel en riktigt bra bandbild?
Jag gillar efterarbetet och "mörkrumsarbetet" väldigt mycket. Jag lägger mitt
intresse kring dessa bilder och mer specifierat bilder med stenhård
kontrast, utan att bilden bara blir svart och vit gröt. Det är inte svårare
att förstå än att man inte gillar plattor med värdelöst ljud helt oavsett
kreationen. Så den ultimata bilden är väl helt enkelt en grym kreation med
öppen, personlig prägel, samtidigt som efterarbetet är lika bra.
Vilka är de fem roligaste artisterna du fotograferat?
Antalet tillfredställande artistfotograferingar är inte många och man har
för det mesta bara velat gå därifrån, om det inte vore för att man har en
betalande kund att tänka på. Det råder en oerhörd nonchalans och
rockstar-wannabe-attityd hos det flesta människor, hur katastrofalt dåligt
ett band än är. När jag plåtade Ville Valo från HIM hade vi kul. Han var i
allmänhet väldigt respektingivande och lojal på samma gång som han förstått
att allt inte handlar om att se så hård och brutal ut som möjligt på bild.
Sådant blir ganska löjligt så länge man inte heter George Fisher i Cannibal
Corpse . The Haunted är roliga att fotografera, liksom Soilwork , mycket kanske
för att man har roligt ihop mer än att bara dyka upp som en intetsägande
pressfotograf i fem minuter. Det känns även kul för mig själv eftersom Soilworks
"The Chainheart Machine" (1998) och Haunteds självdöpta skiva (1998) är två
av mina absoluta favoriter inom hårdrocken. Fotograferingen med Danzig kan
väl nästan ses som rolig då jag aldrig träffat en person som verkligen
lekte kolossalt hård på heltid. Han kanske hade en katastrofal baksmälla, vad
vet jag. Jag hjälpte en bekants kompis som var strippa med bilder en gång,
hon var fullständigt galen och hämningslös, slängde tusenlappar på mig och gick efter 20 minuter, som om fotograferingen var lika betydelsefull som ett paket cigg
i en kiosk. En lustig upplevelse.
Vilka fem artister skulle du helst av allt vilja fotografera?
Jag har nog inga drömfotograferingar längre då jag mentalt helt sadlat om
till att driva igenom mitt eget rockprojekt i Los Angeles, på gitarr och
sång. Thåström är väl egentligen den enda artist jag verkligen skulle vilja
fotografera eftersom han och Kurt Cobain är de absolut enda musiker jag
tagit på allvar. Vilket också är lite konstigt då jag inte ens försökt få
tag på hans management. Fotografambitionerna har nog helt enkelt aldrig
varit att fotografera idoler utan snarare att jag vill utvecklas själv som
artist och vara en som folk vänder sig till för att jobba med. Men en samlig enorma, egna mörkrumsoriginal på tragiskt avlidna rockrevolutionärer hade varit
något.
Vad tycker du saknas inom musikfotograferingen av idag? Några nya grepp
som du skulle vilja se användas flitigare?
Det generella problemet är att det råder dålig kommunikation mellan artist
och fotograf. Båda jobbar för det mesta i olika riktningar och
kompromisserna blir oftast dåliga. Den personliga prägeln och
artisternas egen personlighet är svår att få fram under en kortare
fotografering, särkilt när band är fullständigt ointresserade att blotta sitt
eget jag framför kameran. Annars kan jag tycka att sedan den digitala
revolutionen tog över det mesta av mediala fotografier känner jag ett
konstant illamående. Inte för att jag har något emot digital teknik utan för
att det mesta som publiceras knappt är efterarbetat, och en orörd, digital
bild ser inte bra ut till skillnad från ett klassiskt negativ. Om världen
var nersölad i svart-vit fotografering i sann Anton Corbijn-anda hade
i alla fall jag varit lite lyckligare. Annars tycker jag hela musikindustrin
gömmer sig bakom en pretentiös, påhittad dimma av allt annat än personlig
ärlighet så jag sympatiserar egentligen inte för några förbättringar.
Kommentera
Inga kommentarer
Shit the cow - volume/cow
Hacking Intel skrev: ARE YOU A VICTIM OF INVESTMENT OR NFT SCAM? DO YOU DESIRE CREDIT REPAIR (ALL BUR...
(2024-11-19 13:18:46)
Shit the cow - volume/cow
Westlake Loans skrev: Är du i behov av ett legitimt privatlån med låg ränta?
Jul- och semesterlå...
(2024-11-11 13:28:37)
Shit the cow - volume/cow
GRUPFINANZAS skrev: FÖR DINA FINANSIERINGSBEHOV
Som kund hos GROUP FINANZAS rekommenderar jag di...
(2024-10-24 18:20:48)
Tack Putte! Tack Karlstad! Pt.2
Dannie Scott skrev: Jag har redan ett programmerat tomt ATM-kort för att ta ut $5 000 dagligen. Jag...
(2024-09-02 17:51:19)
Navid Modiri & Gudarna - Ska Du Verkligen Skjuta Ner Månen Med Den Där?
Evelyn Martinez skrev: GET RICH WITH BLANK ATM CARD, Whatsapp: +18033921735
I want to testify about ...
(2024-06-02 13:57:53)