Recension - Skiva
Jazzbasisten
Torbjörn Zetterberg knockade mig totalt med plattan ”Torbjörn Zetterberg skildrar kvinnans kamp” förra året. Lekfullheten och angelägenheten i albumet har jag aldrig tidigare sett i jazz, i alla fall inte från Sverige. Från jazz till indiepop är steget måhända långt, men Torbjörn har valt att gå just den vägen när han nu släpper en platta under sitt andranamn,
Folke.
Personligen trodde jag att jazzen skulle avspeglas mer i musiken, men Folke verkar ha glömt sina tidigare alster och gjort en rak popplatta, varken mer eller mindre. Det kanske inte är så konstigt då de medverkande på skivan kommer från tongivande svenska popgrupper som
The Tiny,
Peter, Bjron & John,
Lonely, Dear och Johan Berthling från
Tape har producerat. Självklart är även Lars Skoglund från
Laakso trumslagare (han är verkligen med på det mesta nu för tiden).
Folkes röst överraskade mig totalt. Jag antog, i min dumhet, att den skulle vara hård och rivig, men från första låten möts man av en tillbakahållen
Rufus Wainwright-liknande stämma, som förvisso är föränderlig, beroende på vad som passar bäst för den specifika låten. I singeln
Foolish Boy låter det som att nämnda Peter, Bjorn & John krockar med Lonely, Dear och i
Hey Little Bunny visar Folke sina kvaliteter som en svensk
Beirut. Överlag är det inte mycket experimenterande på plattan och utsvävningarna blir inte många. Den enda låten som bryter av mot det självklara är halvkrautiga
Stuck on a Dirty Sole som med larmande trummor och desperata synthslingor är kapabel att väcka varenda unge i min lilla stad. Enligt mig är det här, tillsammans med den släpiga balladen
Ain't Over Yet och Ellekari Larsson-duetten
Goodbye Once Again, den klart bästa låten på skivan.
Med självklara melodier och stilrena arrangemang har Folke lyckats göra en platta som inte är det minsta originell, men vad gör väl det? Du kan aldrig få nog av bra popplattor. Köp den. Nu!
All makt åt Folke, som
Philemon Arthur & the Dung hade uttryckt det.

Relaterat
Vampires On Tomato Juice
Louis XIV
Drivvedsfolket (2012-01-01)
Kommentera
Inga kommentarer