Recension - Skiva
För att få en produkt såld i dagens musikklimat måste man helt enkelt etikettera den. Det är en myt att det bara är journalister som gillar att stoppa saker i fack. Sanningen är den att det är minst lika viktigt för bolagen att förenkla för folket om de vill ha något sålt (annars nedladdat kanske, men inte sålt, ingen chansar längre). Inom metal brukar det ändå vara en ganska lätt match. Genrebundenhet och stereotyper är vad som gjort scenen så stor och sammansvetsad som den faktiskt är.
Därför ställer en orkester som
Flowing Tears till problem. De dras fortfarande med tillägget âgothic metalâ, men âThy Kingdom Goneâ är sÃ¥ oerhört mycket mer mÃ¥ngfacetterad och intressant. Förmodligen skitsvÃ¥r att sälja enligt riktiga premisser, men med utrymme för en stor lyssningsupplevelse.
När Flowing Tears (ja bandnamnet är sannerligen gothiskt) komponerar tänjer de nämligen pÃ¥ gränserna utan nÃ¥gra förbehÃ¥ll. Ãven om de utgÃ¥r frÃ¥n metal kan de lika gärna hamna i rock eller mer klassiska arrangemang. Dessutom är de begÃ¥vade med nÃ¥got sÃ¥ ovanligt som en dubbel uppsättning av duktiga sÃ¥ngare. SÃ¥ väl kvinnlig som manlig sÃ¥ng tilltalar och när
Samaels Vorph gästar i titelspåret bjuds till och med tung growl. Mångsidigheten och upptäckarlusten är Flowing Tears styrka och gör dem så oerhört mycket mer intressanta än vanliga gothband.
Sen är det förstÃ¥s sÃ¥ att âThy Kingdom Goneâ är en skiva ämnad att lyssna pÃ¥ som en längre ljudkoloss snarare än en samling vassa lÃ¥tar. Det kan givetvis ha sina fördelar, men gör i lÃ¥nga loppet att skivan blir en aning svÃ¥r att smälta. Band av typen Flowing Tears som utmanar stereotypa sätt att tänka är dock alltid välkomna.

Kommentera
Inga kommentarer