Recension - Skiva
Ambitiöst är bara förnamnet. Det vet man på förhand när det handlar om ett
Therion-släpp. Bandets odiskutable ledare och pådrivare Christofer Johnsson skulle aldrig underlåta sig att släppa en skiva som inte var ordentligt genomarbetad in i minsta detalj. ”Gothic Kabbalah” andas precis som så många föregående Therion-verk professionalism, på gränsen till pedantisk överambition.
Att ta till sig ett Therion-släpp är långt ifrån enkelt. Det behövs flertalet lyssningar innan bitarna faller på plats. ”Gothic Kabbalah” är en resa in i ett symfoniskt metallandskap där gruppen inte är främmande för att släppa in influenser från operans och musikalernas värld och där ett stråk av mysticism genomsyrar hela skapelsen. Johnsson har känsla för så väl de skärande riffen som de trallvänliga allsångsrefrängerna.
Vad som till en början tycks vara lösa delar staplade på varandra huller om buller, visar sig med lyssningarna vara väl genomtänkta låtpassager. Johnsson lämnar inget åt slumpen, men samtidigt tenderar det storslagna virrvarret av influenser att bli lite för mycket. Bitvis är ”Gothic Kabbalah” för mycket tänka och för lite ryckas med. Något som aldrig är positivt för ett band.
Är man helt införstådd med vad man får när man ger sig i kast med en skiva bärande Therions logo finns dock inga anledningar att väja för ”Gothic Kabbalah”. Gruppen gör sin grej bra och bör kunna tilltala så väl de hårda metalskallarna som de lite mer försiktiga Svensson-rockarna. Förutsatt att de inte ryggar tillbaka för udda låtstrukturer. Mats Levén, Katarina Lilja och Hannah Holgersson gör fina sånginsatser och även Snowy Shaw kan höras vid mikrofonen. Ingen av de fyra ingår dock i gruppen på ordinarie basis. Skivans finaste stunder kommer mot slutet då
The wand of abaris och
The falling stone avlöser varandra.

Relaterat
Pray For Locust
Kommentera
Inga kommentarer