Joyzine.se

Annonsera p Joyzine.se





Recension - Skiva

V/A
Beer Wars (DVD), 2011
Skivbolag: Ducks In A Row Entertainment
Av: Mikael Mjörnberg
Publicerad: 2011-12-09
Hemsida: beerwarsmovie.com

Upplägget är på förhand ganska enkelt. ”Beer Wars” må ha sitt fokus på den amerikanska ölbranschen men är i grund och botten en beskrivning av extrem kapitalism. Situationen som uppstår när en gigantisk aktör inte skyr några medel för att slå ner på alla motståndare och maximera vinsten på varje liten såld enhet. Dokumentärfilmaren Anat Baron (själv med ett förflutet i ölbranschen) tycks ha som mål att peka ut giganten Anheuser-Busch som bov och de små, undanskuffade, mikrobryggerierna som offer och gör så också.

På så vis bjuder inte ”Beer Wars” några dokumentära överraskningar. Baron visar de faktiska omständigheterna utan att det blir överdrivet snyftigt.

Däremot ger filmen för oss med utifrånperspektiv en synnerligen intressant inblick i hur den amerikanska marknaden och det amerikanska systemet fungerar. Att företag gör allt för att kapa åt sig marknadsandelar är ingen hemlighet, men metoderna de använder sig av är inte alltid helt självklara. Här får vi i alla fall en liten inblick i dylika spörsmål.

Huvudkaraktärerna i dokumentären är Sam och Rhonda, representanter för mindre bryggerier som slåss för sin marknadsandel, men samtidigt för individens fria vilja att kunna kontrollera vad som hamnar i glaset. Men de är inte ensamma, under den en och en halv timme som ”Beer Wars” varar får vi möta ett helt gäng representanter för olika mikrobryggerier. Det är sekundärt för Barons berättande, men den primära behållningen av filmen är faktiskt att komma lite under ytan hos många av de här eldsjälarna som tycker att det gör skillnad om en öl smakar något annat än vatten.

En av filmens finaste stunder är när Baron tillsammans med ett gäng vanliga amerikaner provar öl från de tre giganterna Anheuser-Busch (Budweiser), Miller och Coors. Alla deltagare har sin egen favorit av de tre, men ingen prickar in rätt i ett blindtest. Det avslöjar på ett väldigt tydligt sätt hur reklamen, snarare än smaken, har skapat vanor hos de amerikanska öldrickarna.

Det massproducerade blasket kan vi vara utan. Efter att ha sett ”Beer Wars” blir man inte annat än sugen på att kolla upp flera av de mindre bryggerierna. På så vis har Baron förstås lyckats med sin mission.

Dela p Facebook Dela p Twitter

Relaterat

Julspecial 2009
V/A (0000-00-00)
V/A (2006-01-01)

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlgg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krnikor
recensioner