Recension - Skiva
Att medlemmarna i
Chtonic tagit emot pris ur hemlandet Taiwans presidents hand, engagerar sig politiskt i regionen och rent av haft sittningar med Dalai Lama är absolut ingenting som hörs pÃ¥ âMirror of retributionâ. Skulle man baserat pÃ¥ orkesterns tonkonst göra en kvalificerad gissning kring dess engagemang skulle valfiskets vara eller inte vara alternativt fritidsgÃ¥rdarnas inverkan pÃ¥ ungdomarnas musikskapande ligga närmare tillhands.
Ni begriper vart jag vill komma. Taiwaneserna fortsätter att lÃ¥ta utstuderat nordeuropeiskt pÃ¥ den här inspelningen. Den här gÃ¥ngen rent av ännu mer än pÃ¥ föregÃ¥ngaren âSeediq Baleâ. Grunden av symfonisk
Dimmu Borgir-black metal är fortfarande intakt och till det lägger Chtonic en del av det mer storslagna Norge. Många mellanpassager förgylls av det asiatiska instrumentet hera som kort och gott låter som en violin. Jag hittar tydliga kopplingar till hur
Sins of thy beloved lät pÃ¥ sin svanesÃ¥ng âPerpetual Desolationâ. Det är fjordar, bister kyla och karga landskap lÃ¥ng väg. Kort och gott väldigt mycket Norge.
Chtonic har dessutom utvecklat sig på ett sådant sätt att de lämnat sin striktaste formel bakom sig. Visst, de är fortfarande en grupp som bör stämplas som symfonisk black metal (hej
Cradle of Filth!), men pÃ¥ âMirror of retributionâ gör de flera avstickare i ettrig thrash och mer rock'n'roll-osande stycken. Det höjer underhÃ¥llningsvärdet pÃ¥ musiken.
Nog är det så att Chtonic drar till sig mycket intresse här uppe i norr mer på grund av sitt asiatiska ursprung än att de försöker låta som våra egna band. Men ingen kan ta ifrån taiwaneserna att de är riktigt duktiga musikanter och har svängt ihop en mer än okej skiva.

Relaterat
Chtonic (2007-01-01)
Kommentera
Inga kommentarer