Joyzine.se






Recension - Skiva

Wille Ahnberg
Sex dagar av sju, 2010
Skivbolag: Mowihla Records
Av: Mikael Mjörnberg
Publicerad: 2010-09-01
Hemsida: myspace.com/willeahnberg

För många, många år sedan var Wille Ahnberg aktiv i inte helt okända Mörbyligan som framförde någon form av progpunk. Sedan dess har han varit tyst och mängder och åter mängder av trubadurer, singer/songwriters och andra deprimerade herrar med akustisk gitarr har passerat revy genom rampljuset. Det gör att Ahnberg inte är det minsta lilla originell när han nu återvänder med ett typiskt singer/songwriter-album, men känsla det har han.

Det står klart omedelbart att de flesta ur yngre generationer kommer lyssna på Ahnberg och sedan hävda att det här minsann låter som Lasse Winnerbäck och dennes mest lågmälda stunder. Det är ofrånkomligt som det blir så. Dels för att kompositionerna går i exakt samma skola, dels för att en rad karaktärer från Hovet hjälpt till att fästa Ahnbergs låtar om kärlek och liv, död och religion på plast. Idde Schultz är med och sjunger och Staffan Andersson är inte bara med och spelar, han har producerat hela kalaset dessutom.

Jämförelsen är ofrånkomlig, men inte negativ och till försvar för Ahnbergs egensinne ska också sägas att han inte känns fullt lika självupptagen (vilket inte ska tolkas som en diss av Winnerbäck) och aningen mer jordnära. Kanske har det med åldern att göra.

”Sex dagar av sju” är en singer/songwriter-platta i mängden. En skiva med helt okej låtar och ett inarbetat sound, men kanske inte något som kommer skriva in sig i de stora historieböckerna. Ahnbergs respektabla karriär kommer fortsatt att få bana sin väg i skuggan av de riktigt stora aktörerna som tagit scenen i besittning sedan Mörbyligan härjade som värst.

Dela p� Facebook Dela p� Twitter

Kommentera

Namn:

Spamskydd, skriv 49273 i rutan

Inlägg:


Inga kommentarer

Sök på Joyzine.se



artiklar / krönikor
recensioner